RapporterRapporter fra Kompetansebehovsutvalget 2018-2023: Temarapport 1/2023 Fremtidige kompetansebehov: Utfordringer for grønn omstilling i arbeidslivetTemarapport 1/2022 Fremtidige kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring. NOU 2020:2 Fremtidige kompetansebehov III – Læring og kompetanse i alle ledd NOU 2019:2 Fremtidige kompetansebehov II – Utfordringer for kompetansepolitikken NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov I – Kunnskapsgrunnlaget Rapporter 2024-2025Arbeidsmarkedet for IKT-spesialister fram mot 2030. Rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk Analyse og gir viktig innsikt i behovet for IKT-spesialister i Norge fram mot 2030. IKT-kompetanse har stor relevans i Akershus. Derfor ble Akershus fylkeskommune sammen med Abelia, EL og IT Forbundet, Finans Norge, Finansforbundet, NHO, NHO Elektro, NITO, Tekna og Negotia oppdragsgivere for denne analysen.NOU 2025:01 Felles ansvar, felles gevinst - Partssamarbeid for kompetanseutvikling i arbeidslivet. Kompetansereformutvalget, et partssammensatt utvalg har analysert temaer som ansvarsfordeling, kartlegging og dokumentasjon av kompetanse, tiltak for å øke deltakelsen i kompetanseutvikling, finansieringsmodeller, og samarbeid mellom ulike aktører.The Future of Jobs Report 2025. Fremtidsbilde for sysselsetting preget av betydelige endringer i etterspurte ferdigheter og behovet for omskolering.Fremtidens digitale Norge. Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024–2030 Strategien vektlegger betydningen av å satse på kunstig intelligens og kvanteteknologi for å skape nye vekstområder og styrke Norges posisjon i den teknologiske utviklingen. Strategien anerkjenner behovet for økte investeringer i forskning og utvikling i næringslivet.Meld. St. 6 (2024–2025) Gründere og oppstartsbedrifter. Gründermeldingen foreslår 53 tiltak for å styrke gründerkulturen i Norge, med fokus på kapital, rammevilkår, kompetanse, nettverk og gründerkultur.Meld. St. 11 (2024-2025) Fagfolk for en ny tid – med høyere yrkesfaglig utdanning.Stortingsmeldingen "Sikker kunnskap i en usikker verden" omhandler forskningssystemet i Norge. Den vurderer internasjonalt forskningssamarbeid, forskningssikkerhet i lys av geopolitiske spenninger, og rammebetingelser for forskning og innovasjon. Arbeidsmarkedsmeldingen, Meld. St. 33 (2023–2024) En forsterket arbeidslinje — – flere i jobb og færre på trygd redegjør for arbeidsmarkedspolitikken og hvilken rolle den har i arbeidslinja.The Draghi report: A competitiveness strategy for Europe. Hovedbudskapet er at det står dårlig til med europeisk næringslivs konkurranseevne.Abelias Omstillingsbarometer 2024. Kort oppsummert mangler Norge avgjørende kompetanse for å utvikle et fremtidsrettet næringsliv, og norske virksomheter er dårligst i Norden på å ta i bruk nye viktige teknologiske løsninger bl.a. KI."Perspektivmeldingen 2024" er en rapport fra Finansdepartementet som presenterer en analyse av Norges økonomi og velferdsmodell frem mot 2060. Meldingen understreker at kampen om arbeidskraften vil intensiveres i årene som kommer.Stortingsmeldingen Utsyn over kompetansebehovet i Norge med målet å bidra til høy sysselsetting og til å dekke de viktigste kompetansebehovene i arbeids- og samfunnslivet.NHOs kompetansebarometer 2024 – 6 av 10 NHO-bedrifter fortsatt har et udekket kompetansebehov.NAVs bedriftsundersøkelse 2025 viser at bedriftene i Akershus melder om at de har et stort behov for kandidater med fag- eller yrkesopplæring.YS-arbeidslivsbarometer 2024: Interessen for å delta i etter- og videreutdanning er fortsatt lav, selv om deltakelsen har økt for fire av fem typer opplæring sammenlignet med i fjor. Færre opplever at kompetansen deres verdsettes på arbeidsplassen. Nedgangen er størst blant arbeidstakere under 30 år.Studiebarometeret - Fagskoleundersøkelsen Studiebarometer – Universiteter og høgskolerHvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?Finansiering av kompetansetiltak i næringslivet (NHO)Kompetanseutvikling i SMB i Akershus og Østfold. NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold. Webinar – rapportlansering. Regionale Kompetanseindikatorer | Utdanning.no Kompetanse- og kunnskapsbehov for det grønne skiftet. På oppdrag fra LO og NHO har Oslo Economics utredet kunnskaps- og kompetansebehovet som er nødvendig for at Norge skal lykkes med å bygge nye, grønne verdikjeder. I Fafos studie (2020) Trender i arbeidslivs- og velferdspolitikken fram mot 2035 trekkes det spesielt frem at en digital omstilling vil bli krevende i bransjer hvor fagkompetansen er spesifikk og det generelle utdanningsnivået er lavt. "Kompetanse for grønn omstilling: En gjennomgang av forskningslitteratur og arbeidslivets kompetansebehov knyttet til miljø- og klimautfordringer". NIFU i samarbeid med SINTEF Digital har skrevet rapport om kompetanse og grønn omstilling på oppdrag fra Kompetansebehovsutvalget Tid for handling — Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Kommisjonen har sett på hvor stort behovet for helsepersonell blir fram mot 2040 og hvordan Norge kan sørge for en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Regjeringens forslag til ny opplæringslov for å gjøre flere unge klare for arbeidslivet. The Future of Jobs Report 2023, World Economic Forum. Nesten en fjerdedel av jobbene vil endres innen 2027 (hvor millioner forsvinner), ifølge rapporten. Den vektlegger at grønne jobber kommer til å øke de neste fem år, imidlertid den største absolutte økningen i arbeidsplasser vil komme i utdannings- og landbrukssektoren. The Green Deal Industrial Plan: putting Europe's net-zero industry in the lead, EU Commission's plan/løft for å styrke konkurranseevnen til Europas net-zero industri og støtte den raske overgangen til klimanøytralitet. En av hovedpilarer for denne satsingen er kompetanse Job Creation and Local Economic Development 2023 Bridging the Great Green DivideExploring educatorsʼ perceived possibilities and obstacles related to access and use of ICT: Revealing the digital divide in Norwegian Adult Education centres. Undersøkelsen utforsker muligheter og hindringer ved bruk av digitale ressurser i voksenopplæringssentrene i Norge. Funnene tyder på digitale skiller pga mangel på digital infrastruktur i klasserommet, utilstrekkelig internettkapasitet og utilstrekkelige opplæringsmuligheter for lærere. Studiesentres betydning og utviklingsmuligheter for å møte lokale og regionale kompetansebehov. Oxford Research 2022.Evaluering av Kompetansepiloter Programmet Kompetansepiloter - regjeringen.noRapport om fylkeskommunenes ulike kompetansefora - regjeringen.noFylkeskommunens utfordringer og muligheter i å utvikle et kompetansetilbud for voksne. SØA Rapport 3-2023 KS FOU nummer: 226001 Publisert 15.04.2025 00.05 Sist endret 13.05.2025 09.23